Skip to main content

Masa Itu Emas “Time is gold”

Seperti mana yang kita tahu dimana-mana terdapatnya perpatah atau falsafah berkaitan dengan masa. Contohnya di Malaysia kita sering mendengar tentang, “Masa itu emas”. Kalau orang putih, mereka kata, “time is gold”. Betulkah masa itu emas? Masa itu lebih bernilai daripa emas atau apa-apa yang berharga, tidak ada seseorang pun di atas muka bumi ni yang mampu mengulangi masa-masa yang kita telah berlalu walaupun dia seorang jutawan, hartawan, ataupun mana-mana kerajaan, mana-mana pertubuhan dan sebagainya.
Ini adalah ketetapan yang dibuat oleh pemilik masa itu sendiri. Semua orang diberi masa untuk dia habiskan masanya
itu, ada orang diberi masa yang begitu lama dan ada orang yang masanya terlalu pendek, terlalu singkat tetapi bukan
soalnya panjang ataupun pendek, lama atau sekejap masa tersebut tetapi bagaimana seseorang itu dapat gunakan masa
yang diperuntukan kepada dia dengan sebaik mungkin. Allhamdulillah ramai yang gunakan masa mereka dengan baik dan
lebih ramai lagi yang habiskan masa mereka yang sangat beharga itu dalam perkara-perkara yang lalai.

Rison Swett memberikan pendapatnya, “Setiap hari masa mengunjungi kita seperti sahabat yang sedia membawa hadiah-hadiah yang berharga. Apabila hadiah itu kita tidak terima, maka ia akan pergi dan tidak akan kembali lagi. Tiap-tiap pagi dia datang dengan membawa hadiah-hadiah baru. Tetapi jika kelmarin dan kelmarin dulu hadiah-hadiah itu tidak kita terima, lama-lama kita tidak dapat menikmati lazatnya hadiah pemberian masa itu, sebab kita tidak pandai menghargainya. Peribahasa mengatakan bahawa kekayaan yang hilang dapat dicari semula jika rajin, kesihatan yang terganggu akan sembuh jika berubat, tetapi masa yang hilang terbuang tidak dapat dicari selama-lamanya. Sesungguhnya MASA itu sangat berharga dan janganlah mempersia-siakannya. Ada lagu yang bertajuk “Masa muda hanya sekali”. Memang benar, sebagai anak-anak muda dan orang-orang yang percaya kita perlu mempergunakan masa itu dengan sebaik mungkin.

Sekian Terima Kasih

AmiruddinBasri.com

7 thoughts on “Masa Itu Emas “Time is gold”

  1. apa susahnya megeitnk atau menulis “assalamu alaikum” , tetapi kembali kepada sesungguhnya amal itu tergantung dari niat . Agama bukan tulisan ,apakah kita pernah membuka hati orang yang menegetik kata c4ss dan didalamnya terdapat kata bokong ketika dia megeitnk kata Ass . mungkin saja sebelum anda atau siapakah penulis tentang “Singkatkan Salam dengan “Ass” : Itu Bokongmu?”, tidak ada yang berniat mengartikan sebagaimana pemahaman anda , tetapi karena anda mempublikasikan pemahaman anda yah akhirnya hati org yang menulis Ass jadi rusak karena melihat tulisan ini, hati- hati perkataan bisa menjadi fatwa dan fatwa akan membawa tuntutan sampai di pengadilan pemilik pengadilan. demikian coretan saya terimah kasih kalau tersinggung

  2. I just want to mention I am all new to blogging and site-building and absolutely liked you’re page. Likely I’m want to bookmark your website . You actually have superb writings. Cheers for revealing your web page.

  3. demi menghemat kraektar, orangb2 suka menyingkatb2 kata. Kadang menyingkat tanpa memperhatikan apakah hasilnya akan ambigu atau tidak. Selain ass, sy paling jengkel kalau ada yang mengirim sms dengan salam samlek . sy biasa menjawabnya dengan kalimat selamat imlek juga :Dmungkin biar terliat gaul kali :D. kata/kalimat yang biasanya disingkat dalam bahasa tertulis, pun sekarang dalam bahasa lisan kadang disingkat. Contohnya astajim . mungkin maksudnya astaghfirullah al adzim . Betapa pelitnya orang yang malas mengucapkannya secara sempurna padahal lisan tidak dibatasi kraektar seperti di twitter hehehe satu lagi kata Ya Allah kadang ditulis yo oloh *capek deh*

  4. Salam.Selamat Ulang Tahun buat komunitas Anging Mamiri (MILAD ke 5) yang ke 5, sgoema tetap terjalin kebersamaan dan keakraban antara sesama anggota, dan komunitas ini tetap langgeng dan memberi kontribusi positifnya buat semua.sebagai anggota baru di komunitas AM, Saya hanya bisa meramaikan Milad ini, dengan mengikuti lomba posting blog yang diadakan AM, sgoema itu bisa mejadi sebuah kado kecil dari saya, buat AM di hari ulang Tahunnya yang ke 5 sukses selalu buat teman2 semua.salam.

  5. Kegiatan yang bermanfaat.Awalnya, saya seidikt susah’ dengan kuliner Makassar.Akan tetapi, lambat laun semakin menyukainya. Terlebih coto. Khas dan sangat nikmat. Kopi toraja yang ada banyak ditemukan di Makassar juga membuat hasrat penikmat kopi seperti saya menjadi terobati. :)Salam kenal angingmamiri, saya baru saja tinggal di Makassar.

  6. Just want to say your article is as surprising. The clearness in your post is just cool and i could assume you are an expert on this subject. Fine with your permission let me to grab your RSS feed to keep updated with forthcoming post. Thanks a million and please keep up the rewarding work.

Leave a Reply